Hur gör du med visum?

Är en fråga som jag får ganska ofta, och jag vet att det finns flera sätt än följande på hur man kan stanna i Thailand long-term, bla med olika varianter av non-immigrant visumet, men så här har jag gjort iaf.

Hemma i Sverige sökte jag ett dubbelt (double entry) turistvisum på den thailändska ambassaden, kostade 400kr. Detta ger rätt till 2st 60 dagars perioder i thailand. Varje 60 dagar period kan förlängas med 30 dagar utan att lämna landet på valfritt immigrations kontor, detta kostar 1900baht. Detta betyder att du kan få ut följande av ett dubbelt turist visum, 60+30 > gör en visarun, få nya 60+30, dvs 6 månader i Thailand.

En detalj värt att notera är att den begränsning som fanns tidigare och som innebar att den andra 60 dagars perioden måste påbörjas inom 90 dagar EFTER det datum då visumet är utfärdats ändrades för et tag sen till 180 dagar, vilket möjliggör att man utan problem kan förlänga båda 60 dagars perioderna med 30 dagar, förut kunde det vara lite tight med tid.

Och efter 6 månader då?

Då kan du antingen åka till en thailändsk ambassad i ett grannland och söka nytt turistvisum eller göra ”vanliga” visaruns och använda dina 3st 30 dagars stämplar (max 3st i rad sen måste det gå 90dagar innan du kan använda dem igen) och därefter söka nytt turistvisum. Jag har varit 8 månad i thailand och har förbrukat mitt turistvisum och är inne på min 2:a 30 dagars stämpel.

Den totala kostnaden för visum, förlängningar och visruns i mitt fall är ca 1400SEK, då har jag gjort 2st 30dagars förlängningar och 2st visaruns (1-dagars tur i minibuss Phuket > Burma, 1500baht inkl. 2 mål mat). Min sista 30 dagars stämpel tog jag i samban med grapplingturneringen i Singapore.

Så jag kan använda en 30 dagars stämpel till innan jag behöver söka nytt turistvisum. Sen ska jag göra en visaresa till Laos a’la lågbudget med buss, tåg och tuk-tuk. Finns både närmare och bekvämare alternativ men väljer Laos för att ambassaden där är en av de få där man fortfarande kan bli beviljad dubbelt turistvisum, de övriga ger bara ut enkla. Så med lite flyt kan jag få 6 månader till därifrån och sen använda mina 3st 30 dagars stämplar igen.

Det är lite meck, men det går att stanna i Thailand under lång tid genom söka turistvisum och varva det med sina 30 dagars stämplar. Vissa ambassader får du bara söka turistvisum 2ggr per år hos och vissa kräver en kopia på utresebiljetten för att de ska utfärda dem, så viss planering och research krävs.

Kan starkt rekommendera www.thaivisa.com och deras forumdel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0